Vragen ?

Proefles

Aanvraag voor een gratis proefles

Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Dit is een verplicht veld
Dit is geen correct e-mailadres
Vul de code in
Vul de code in
Lees meer...
In het kader van Quintus Open organiseerden we vandaag een speciaal programma voor ‘nieuwe Nederlanders’, in samenwerking met W en L Opleidingen. “Inburgeren en de taal leren, gebeurt niet tussen vier muren. Wij gaan erop uit met cursisten en laten zien wat Kampen te bieden heeft”, aldus Mariska Weijmer van W en L Opleidingen.
Ruim 40 statushouders volgden vanochtend een inspirerend programma. Ze konden kiezen uit een zangworkshop, jamsessie, een keramiek- of theaterworkshop. De 50-jarige Zara, die in 2014 vanuit Iran naar Nederland vluchtte, koos met vriendin Soda voor de theaterworkshop. “Door deze workshops leren we nieuwe dingen en nieuwe mensen kennen. Vroeger op school heb ik wel theater gehad maar daarna niet meer. Ik wou weten of het eng is, maar dat was het helemaal niet. Ik denk dat ik wel een beetje talent heb!”

Inburgeren 2.0
Behalve een nadere kennismaking met de taal en de cultuur, heeft een dergelijk programma dus meer positieve effecten op de deelnemers. Mariska Weijmer: “Veel mensen hebben jarenlang in de overlevingsstand gestaan. Dan is het nu, met een officiële status, tijd om de draad van het ‘gewone’ leven weer op te pakken. Bij deze Quintusactiviteiten zie je hoe mensen hun oorspronkelijke interesses of talenten weer herontdekken. Ze maken kennis met de stad, ontdekken wat er allemaal mogelijk is, leggen nieuwe contacten én hebben ook nog eens heel veel plezier samen. De onbekendheid weghalen en meedoen binnen onze Kampense samenleving: dat is een volgende stap binnen de inburgering!”
Lees meer...
Vandaag is de nieuwe app ‘Steurneus van Kampen’ gelanceerd, speciaal ontwikkeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd van groep (6)7/8. De app is de opvolger van het roemruchte Koffertje Kampen, een door wijlen Wim van ’t Oever in de jaren ’80 ontwikkelde educatieve rondwandeling door Kampen.

Steurneus van Kampen is bedoeld voor basisscholen maar ook door andere belangstellenden vrij te downloaden. Door het doen van spelletjes en opdrachten op diverse locaties in de stad, verdien je munten en los je uiteindelijk een belangrijke puzzel op die recht geeft op een heuse penning: de Steurneus van Kampen! Initiator Aart Kleijer werkte bij de totstandkoming van de app samen met leraar Jac Ruiten, Dick Westerink van Toerist Information, Reinier de Wit van Kampen and Beyond en Mariëlle van Zanten, netwerkcoördinator Kunst & Kind.

De app Steurneus van Kampen is met financiële ondersteuning uit het Nautisch Profiel, Kunst & Kind en de Rotary ontwikkeld. Downloaden van de app kan hier
Lees meer...
Wie recentelijk ons gebouw heeft bezocht, is het vast opgevallen: de prachtige koppen-expositie van onze keramiekafdeling in de Quintus foyer. Een bijzonder onderdeel van onze cursistenexpositie met een even bijzonder verhaal.
"Koppen van keramiek zijn zo oud als de weg naar Florence. Althans, voor mij”, vertelt keramiekdocent en kunstenaar Jan Kamphuis. “Het moet ongeveer 1983 geweest zijn dat ik met een tiental studenten – die net als ik keramiek als hoofdvak hadden gekozen – en onze docent de Italiaanse stad Florence afstruinde naar alles wat op dat moment van betekenis was. Ook het museum Del Bargello met o.a. een collectie van de gebroeders Della Robbia. Het is overdreven dat één beeld je visie op je vak op de kop kan zetten, maar er was één beeld dat grote en blijvende indruk op mij heeft gemaakt: ‘Portret van een kind’, gemaakt door Andrea Della Robbia (1435-1525), beeldhouwer, faiencemaker, keramist. Het is geen groot beeld, 34 hoog, 30 cm breed. De ietwat sentimentele uitstraling maakte geen indruk, maar de eenvoud, de doelmatigheid van glazuur en daarmee bedoel ik vooral de kleurkeuze. Het fascineert mij tot op de dag van vandaag.”

‘Het project is in beweging en lijkt niet te stoppen’

Vijfendertig jaar na dit bezoek aan Florence, krijgt Kamphuis een suggestie van Marianne Knol, deelnemer aan één van de Quintus keramiekwerkplaatsen waar zij bezig is een kop uit een gipsenmal te halen. “Het is een super eenvoudig hoofd, de kop van een etalagepop. Het heeft niet eens oren en is in veel opzichten de tegenstelling van een Della Robbia. Marianne suggereerde dat iedereen van de keramiekafdeling er één uit de mal zou afdrukken, met dezelfde basis en er dan zijn eigen kop van zou kunnen maken; vanuit die basisvorm met je eigen toevoeging, verandering of kleur naar een persoonlijk beeld.” De suggestie wordt een idee en het idee krijgt gestalte. En hoe! Na de eerste koppen, reageren anderen op de resultaten met een eigen kop. Sommigen maken er zelfs drie. Anderen transformeren het beeld in zoon, dochter, kleinkind. Titels zijn suggestief en er worden glazuurtesten gedaan. Het project is in beweging en lijkt niet te stoppen. “Geweldig, deze processen geven aanleiding tot experiment. De beschikbare expositieruimte bleek te klein dus is er een vervolg aan gegeven met deze nog uitgebreidere expositie als onderdeel van de cursistenexpositie. En het proces gaat nog door! Het is dus geen statische expositie. Er zal een voortdurende aanvulling en wisseling zijn van (nieuwe) keramische koppen. Tot het najaar is het dus een beetje Florence in Quintus.”

Publieksprijs
De cursistenexpositie bevat behalve de koppenexpositie, een groot aantal schilderijen, tekeningen en glaskunst. De expositie is te bezichtigen tot 1 oktober en gratis toegankelijk tijdens de openingstijden van Quintus: van maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 22.00 uur. Tijdens Quintus Open in september wordt de publieksprijs uitgereikt. Dus haal een formulier bij de balie, vul in welk kunstwerk jouw favoriet is en deponeer na de bezichtiging het formulier in de daarvoor bestemde bus bij de balie! 

Lees meer...

Lees meer...

Lees meer...

Lees meer...
In zijn puberteit kreeg hij ooit een schildersezel cadeau; pas op z’n 60e zou Willem Rodenhuis daadwerkelijk schilderlessen gaan volgen. Maar na acht seizoenen bij Quintus heeft de voormalig bouwkundige een geheel eigen stijl ontwikkeld. “Actualisme, noem ik het zelf. Door tegenstellingen te gebruiken, vertellen mijn schilderijen een eigen verhaal over actuele gebeurtenissen.”
“Ja, dit is die schildersezel”, lacht Willem Rodenhuis terwijl hij de 50 jaar oude ezel installeert voor een presentatie van zijn werk. “Ik heb destijds ook wel een aantal schilderpogingen gedaan. Maar door mijn studie en later werk en gezin, kwam het er gewoon niet van. Toen ik acht jaar geleden met pensioen ging, had ik eindelijk tijd om écht iets voor mezelf te gaan doen: schilderen! Mijn vrouw en kinderen waren via de muzieklessen en ensembles al kind aan huis bij Quintus, dus ben ik daar begonnen met portretschilderen.” In acht seizoenen heeft Willem zich weten te bekwamen in het schilderen. “Onze enthousiaste groep op de maandagochtend bestaat overwegend uit mannen. We werken ieder aan onze eigen projecten, onder leiding van Andrea Veldman. Met haar professionele oog kan ze je net even dat zetje of die tip geven waardoor je weer verder komt. Aan het einde van de les bespreken we ons werk gezamenlijk en leer je ook weer van elkaar.”

Oneindig experimenteren
Wat materiaal betreft werkt Willem Rodenhuis het liefst met olieverf. “Ik vind het heerlijk om dingen uit te proberen. Soms door technieken te combineren, zoals een schilderij met glas. Maar meestal met kleuren. Met olieverf kun je oneindig experimenteren. Inspiratie haal ik uit de wereld om me heen. Of het nu beelden zijn op tv, in de krant of uit mijn omgeving.” Zo komt het dat Rodenhuis sinds enkele jaren actualistisch schildert. Een serie van acht recente werken vormen een soort beeldend nieuwsoverzicht van de laatste jaren. “Soms gebeuren er dingen in de wereld waarbij je denkt: ‘Hoe is het mogelijk dat mensen elkaar dit aandoen?’ Ik ontdekte hoe prettig het is om die frustratie te verwerken in mijn schilderijen, een soort uitlaatklep. Het eerste schilderij met een actueel onderwerp verbeeldde de schoonheid van een ‘pas de deux’ neergezet in de ellende van de burgeroorlog in Syrië. Bijzonder was dat, bij het voltooien ervan, er een documentaire op TV was van een balletdanser die met gevaar voor eigen leven in het door oorlog verscheurde Syrië blééf dansen. De documentaire heette ‘Dance for Peace’, die titel heb ik het schilderij toen ook gegeven. Daarna volgde een schilderij over de vluchtelingencrisis: een verhaal van een kindje dat met haar ouders vlucht naar het westen. Het schilderij heeft Klimt- en Chagall-achtige elementen.” Andere werken van Rodenhuis vertellen over de ebola-crisis, de zwarte pieten discussie, plastic soep en andere milieuproblematiek. Meest recent is het werk over Europa, verbeeld door een stoïcijnse dame. “Dit laatste schilderij zit boordevol symboliek. Van de blaffende honden als eigengereide Europese lidstaten, het Britse hondje dat zielig afdruipt tot en met de Chinese kraanvogels en de adelaar (Amerika) die zich in de kwestie mengen. De lelie in de hand van de Europa is het symbool van barmhartigheid. Laatste toevoeging was de Uil van Minerva... Het onderwerp van het volgende schilderij? Wat de actualiteit brengt!”

Hieronder de serie schilderijen van Willem Rodenhuis:

Lees meer... Lees meer...    Lees meer... Lees meer... Lees meer... Lees meer... Lees meer... Lees meer...
Lees meer...
De Provincie Overijssel, 19 gemeenten en bijna 40 schoolbesturen ondertekenden onlangs het Bestuurlijk Kader Cultuur en Onderwijs Overijssel 2019-2026. Vanuit de gemeente Kampen zette cultuurwethouder Irma van der Sloot haar handtekening, evenals de schoolbesturen OOK en IRIS. Quintusdirecteur Hendrik Jan Houtsma was vanuit het Directienetwerk Cultuureducatie Overijssel aanwezig: “Dit is een mijlpaal voor verdere structurele inbedding van cultuureducatie binnen het onderwijs!”

Het Directienetwerk Cultuureducatie Overijssel wordt gevormd door vertegenwoordigers van tien culturele instellingen, waaronder Quintusdirecteur Houtsma. Enkele jaren terug al stelde dit directienetwerk een gezamenlijk Statement Cultuureducatie op. “Om te benadrukken dat wij in Overijssel samen willen werken aan de ambitie om alle kinderen en jongeren binnen onze provincie kwalitatief hoogwaardig cultuuronderwijs krijgen. Niet alleen nu, maar ook in de toekomst. Dit initiatief van provincie Overijssel om te komen tot een Bestuurlijk Kader Cultuur en Onderwijs sluit naadloos aan bij de missie van het Directienetwerk en wordt daarom van harte ondersteunt. Binnenkort gaan we met de gemeente Kampen en het basisonderwijs in gesprek om dit Bestuurlijk Kader Cultuur en Onderwijs te vertalen naar de praktijk.”

Creatieve denkers en doeners
Waarom is een structurele plaats aan cultuureducatie in het onderwijs van belang? “Digitalisering, mondialisering, robotisering, milieuvraagstukken. Onze moderne maatschappij vraagt niet alleen om kennis en nieuwe vaardigheden, maar ook om creatief denken, oplossingen zoeken, experimenteren, durven vallen en opstaan. Vaardigheden die versterkt worden door cultuureducatie. Cultuureducatie is bij uitstek een manier om te onderzoeken, betekenis te geven, te relativeren en nieuwe perspectieven te zien. Het is een toekomstgericht onderdeel van het onderwijs. Er zijn al veel kinderen in Overijssel die cultuuronderwijs krijgen. Maar het is belangrijk dat dit op structurele basis gebeurt, omdat het kinderen en leerkrachten heel veel plezier geeft én heel belangrijk is voor onze toekomst. Onze economie heeft creatieve doeners en denkers nodig om te innoveren, de samenleving om zich te ontwikkelen. Dit wordt aangewakkerd door cultuureducatie. Vanuit dit Bestuurlijk Kader krijgt cultuureducatie een volwaardige plek binnen het curriculum van de scholen en komt er op de PABO-opleidingen aandacht voor goed cultuuronderwijs. Het moet voor leerkrachten vanzelfsprekend worden dat zij cultuuronderwijs geven en kunnen toepassen in het basiscurriculum. Daarnaast vinden wij het belangrijk om te investeren in voldoende uren voor ICC-ers, divers en toegankelijk aanbod van kunst en cultuur en een goede culturele omgeving. Kortom, genoeg ideeën. Vanuit Quintus zien we ernaar uit om samen met alle andere betrokken partijen een lokale vertaalslag te maken.”
Lees meer...
KAMPEN - Amper zeven jaar oud was David Zielman toen hij bij docente Hetty Floors achter het klavier plaatsnam voor zijn eerste pianoles. Zij ontdekte al snel zijn potentiële talent. Nog geen vier jaar later werd David toegelaten tot de Sweelinck Academie aan het conservatorium in Amsterdam. Vrijdagavond 1 februari brengt de inmiddels 13-jarige David een viertal favoriete muziekstukken ten gehore tijdens het Quintus Pianofestival.
Zoals veel andere kinderen leerde David Zielman Quintus kennen door een cursus muzikale oriëntatie. David: “thuis hadden we al een piano. Als klein mannetje stond ik vaak bij de piano te kijken en luisteren als mijn vader speelde. Maar mijn ouders lieten mij eerst een cursus ‘Op weg naar een instrument’ volgen. Daar kwam toch de piano uit. Dus ging ik samen met mijn zus Maria op pianoles bij Hetty Floors.”

Gretigheid
Hetty Floors - ruim 25 jaar pianodocente en jarenlang verbonden aan de EPTA (European Piano Teachers Association) als bestuurslid - ontdekte al gauw het verborgen talent bij de jonge David. “Zijn concentratie, zijn gretigheid om dingen te leren: dat was echt bijzonder om te zien. En heel veel vooruit leren! Het notenschrift bijvoorbeeld heeft hij zichzelf aangeleerd. Hij ging met sprongen door de stof heen en speelde al snel moeilijke stukken. Zijn talent komt ook voort uit de balans tussen motivatie, muzikaliteit en intellect: hij doorziet de muziek gewoon direct!”

Oefenen
Twee jaar geleden was David dermate gevorderd, dat Hetty Floors haar contacten binnen de pianowereld erbij ging betrekken. Hetty: “David heeft zoveel talent! Ik vond dat er iemand mee moest gaan kijken die hem nog verder zou kunnen helpen. Uiteindelijk zijn we bij de Sweelinck Academie terecht gekomen, een opleiding voor jong talenten aan het conservatorium in Amsterdam. Na een auditie in 2017 werd hij aangenomen en krijgt sindsdien les bij Marianne Boer. Helemaal kwijt ben ik David gelukkig niet. Eens per week komt hij nog naar pianoles bij mij!” Daarnaast oefent David zo’n 1,5 uur per dag thuis, op zaterdag en zondag zelfs 3 tot 4 uur en reist hij ieder weekend naar Amsterdam. David: “Aan de Sweelinck Academie krijg ik iedere zaterdag een uur praktijkles en een uur theorie. Verder zijn er soms projecten en je ontmoet natuurlijk leeftijdsgenoten waarmee je samen leuke ervaringen opdoet en die ook van klassieke muziek houden. Natuurlijk luister ik ook wel naar popmuziek maar op de piano vind ik klassieke muziek gewoon het allermooist. Waarom? Dat is moeilijk uitleggen. Ik geniet gewoon van de klanken, Beethoven, Debussy en Bach zijn mijn favoriet.”

Pianofestival vrijdagavond
Tijdens het juryberaad op de vrijdagavond (1 februari) van het Pianofestival, verzorgt David Zielman om 19.45 uur een piano-optreden in de Quintuszaal. Hij laat het publiek genieten van de Bach Prelude en Fuga in D, de 1e Sonate opus 2 no 1, deel 1 van Beethoven, Czerny Etude en Prélude uit Pour le Piano van Debussy. Daarvoor (vanaf 19.00 uur) is het Quatre Mains (4-handig) concours waarin zeven duo’s strijden om de prijzen. De uitslag van de jury volgt na het optreden van David rond 20.15 uur.

Pianofestival zaterdag
Zaterdag 2 februari wordt er tijdens het grote pianoconcours in 3 leeftijdscategorieën gestreden: de jongsten t/m 9 jaar, 10 t/m 12 jaar en 13 t/m 18 jaar. Verder zijn er diverse workshops en een Open Podium met een vleugel in de foyer waarop je kunt spelen op momenten dat er in de Quintuszaal niet gespeeld wordt. Daarnaast zijn Wilfred en Gerda Muis van Imkerij ’t Haagje aanwezig vanwege het thema ‘Let it Bee’ en kunnen kinderen zich als bijtje of ander insect laten schminken door onze leerlingen van Kunst & Ambacht. Het Finaleconcert om 15.15 uur wordt afgesloten met een optreden van pianist Danik Ploeg. 16.15. Om 16.45 uur maakt de jury de uitslag bekend en is de prijsuitreiking. Belangstellenden zijn van harte welkom! Kijk hier voor het gedetailleerde programma.
Lees meer...
Deze week stonden we met onze Cultuurburen in weekblad De Brug met een inspirerende pagina vol verrassende antwoorden op de vraag: Wat ga jij morgen doen? Je kunt ook meedoen met de prijsvraag en een workshop voor 2 personen winnen bij Quintus! De prijsvraag: De muziekweek van Quintus komt eraan! Zoek het antwoord op de vraag: Op welke dag is de workshop Express your voice? Je vindt het antwoord in het nieuwsartikel op quintuskampen.nl. Stuur je antwoord o.v.v. 'Prijsvraag #watgajijmorgendoen' naar info@quintuskampen.nl. Heb je de krant gemist? Lees het artikel hier!
Lees meer...
Wie het stadscentrum van Kampen in of uit fietst via de Brigittenstraat (ofwel ’t ukien van d’eilige stege’) zal het ongetwijfeld eens zijn opgevallen: het mooie, verlichte poortje met kunstwerken van Quintus. Ditmaals met prachtige keramiekwerken van Kampenaar Jos Geelen.
“Jos maakt al jaren keramiek”, vertelt keramiekdocent Jan Kamphuis. “Dat is ook aan de diversiteit te ontdekken. Divers werk in opvatting en uitvoering. Jos heeft een bijna filosofische manier van werken. Het is nooit zomaar gemaakt. Er is een aanleiding, een gebeurtenis, een andere cultuur die inspireert tot het werk wat hij creëert. Verrassend om te zien dat zijn inspiratie tot zoveel verschillende vormen resulteert met veel doordachte details. Misschien is aan de vormentaal het metier van de architect af te lezen. Het kan niet anders dan dat het beroep van Jos - architect - invloed heeft. Maar ook is er een contrast te zien. Waar de architect gebonden is aan een criteria, onderzoekt Jos de vrijheid van het beeldend vormen. Een van de meest recente vormen is de bronskleurige vorm. Hier kunnen we een kantelpunt zien dat de vrijheid het wint van de gebondenheid. Talent voor vormgeving blijft altijd doorgaan, met verassende resultaten.”

Wil jij ook jezelf verrassen en/of eigen talenten ontdekken, informeer eens bij Quintus naar een cursus die bij je past. Ons cursusprogramma is te vinden op deze site of snuffel eens rond tussen de flyerrekken in onze foyer aan de Vloeddijk 38. Een gratis proefles volgen behoort ook tot de mogelijkheden.

Quintus Nieuwsbrief

Eenmaal per maand informeert Quintus je via een nieuwsbrief over nieuws, boeiende evenementen, activiteiten en leuke presentaties. Wil je automatisch op de hoogte blijven? Meld je dan aan! Overigens: je zit nergens aan vast; je kunt jezelf gemakkelijk vanuit de nieuwsbrief afmelden.